image

Dit is mooi. Ik kwam een andere versie tegen van Raymond Carvers verhaal The Bath. Deze andere versie heet A Small, Good Thing. Het verhaal gaat over een echtpaar met een zoontje. Het zoontje is bijna jarig. De moeder bestelt een taart bij de bakker. Het jongetje verongelukt en raakt in coma. De bakker blijft maar bellen. Beide versies zijn natuurlijk goed, maar The Bath is beláchelijk goed. Het zit ’m in het einde. Of beter: in de plek waar Carver het verhaal afkapt. Maar het gekke is: ik deed wat onderzoek (en vond onder andere dit artikel) en kwam erachter dat Carver zelf A Small, Good Thing beter vond. Sterker nog: volgens hem was dat de originele versie en ook de versie die in What We Talk About had moeten staan. Zijn redacteur is, in zekere zin, verantwoordelijk voor The Bath. Dat een redacteur een verhaal nog beter maakt (of veel beter) begrijp ik, maar dat een schrijver als Carver het niet ziet, dat vind ik verbazingwekkend. Ik adoreer hem juist om verhalen als The Bath. Maar hij schrijft dus eigenlijk hele ándere verhalen. Dus eigenlijk vind ik Carver helemaal niet zo goed? Hmmmm…

(Ik liep hier zelf tegenaan, maar op het internet – hoe kan het ook anders? – is dit blijkbaar al eeuwen onderwerp van discussie.)